Jag jag och jag

 
"Väduren, zodiakens förstfödda, är ett ledande eldtecken som agerar spontant, impulsivt och sällan är långsint. Rastlös och otålig rusar Väduren genom livet med en tävlingsinstinkt som få andra. Inte sällan är dessa individer besatta av träning, eller åtminstone väldigt stolta över sig själva då de tränar. Stolthet är överlag ett av de tydliga drag som Väduren bär med sig, men deras främsta egenskap är förmodligen att dra igång saker. De kommer med idéer, är ofta optimister och har inga problem med att leda en grupp – även om de inte har behov av att leda andra, som till exempel Lejonet. Istället är Väduren lika stark på egen hand. Väduren har nämligen ett rykte om sig att vara ett väldigt självcentrerat tecken som sällan tänker på andra. Det finns viss sanning i det här men jag ska försöka fördjupa bilden. Min bästa vän är Vädur, och ofta när man hälsar på henne – speciellt tidigare – hade hon en tendens att typ göra te åt sig själv utan erbjuda andra. Eller så frågade hon lite försent, typ när hon själv var klar med sin kopp. Man kan ju undra hur det här kan komma sig, men sanningen är att Väduren tar det för givet att vi alla ”tar det vi vill ha” i livet. Ju mer jag lärde känna min bästa Vädur, desto tydligare blev det för mig att det inte fanns några problem med att jag öppnade hennes kyl och tog vad jag ville ha. ‘Det är väl så man gör?’ tänker Väduren och rycker på axlarna.
 
 

Kroppen överlag är viktig för Väduren, framför allt vad gäller styrka. Vädurar har en tendens att vara väldigt starka, även om de inte tränar. Träning är dock ofta ett väldigt, väldigt bra sätt för Väduren att göra av med all sin överskottsenergi. Det här otåliga och till viss del ganska aggressiva tecknet har nämligen en tendens att bli lite galna om de inte får göra sig av med all denna energi. Väduren är helt enkelt ett powersign. I kommunikation med andra är de tydliga, raka, ärliga och direkta. Det finns inget en Vädur tycker värre om än när saker pågår under ytan och de förväntas ”känna av” eller på annat sätt veta om dessa detaljer. Väduren kan därför också uppfattas som en aning naiv och detaljvilsen. Eftersom de är relativt ”okomplicerade” tecken som sällan ser någon poäng med att hålla saker hemliga. Stora känslor, blödighet eller långa samtal om känslor är inget Väduren går igång på – alls, utan Väduren föredrar när det händer saker och är ofta otroligt ointresserade av att sitta i timmar och prata om ”livet”.

 

 

Vädurar har ofta bråttom dit de ska, går ofta snabbt och har ibland, som sagt, inte det bästa detaljfokuset. Väldigt ofta drar de snarare mot en naivitet som kan vara väldigt charmig, där de helt enkelt glömmer att tänka i detaljer. Tidsplaner spårar ofta ur om Väduren får bestämma, och det händer att jag frågar Vädurar i min närhet hur någon är eller ser ut. ”Snäll och glad!” svarar de glatt, eller kanske ”hen har ögon, näsa, mun.. hår!” Däremot är Väduren otroligt medveten om vad de vill och vilka genvägar som är bäst för att nå sina mål. De verkar veta exakt hur de ska få saker att hända och är allmänt obekväma om de måste sitta still alltför länge. Väduren är ett otroligt innovativt tecken, de är ofta först med saker och orädda för nya saker – tvärtom verkar de ibland tolka hela världen som en utmaning – vilket gör det roligt att vara bland dem. Modiga och vågade är ett avslöjande drag hos många Vädurar – även om en del av dem kan vara blyga, känsliga eller försiktiga på ytan. En lycklig Vädur är en Vädur som ständigt är på väg någonstans, och på många sätt är de som små barn. De minsta utmaningar eller nyheter kan göra dem otroligt glada och engagerade – lite som en glad hund som får syn på ett koppel och förstår att de snart ska få gå ut.

 

Kort om Väduren
Kvalitet: Ledande
Element: Eld
Styrs av: Mars
Säsong: Våren
Metall: Järn
Sten: Ametist, Diamant
Färg: Rött
Anatomi: Huvudet, ansiktet
Nyckelord: Aktiv, innovativ, modig, vågad, initierande, energisk, otålig, självständig, naiv, bestämd, stridslysten"

- tagen ifrån veckorevyn.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0